Početna stranica | ||
PRIPREMA DJETETA ZA ŠKOLU | ||
Poštovani roditelji,
Već šest godina odgajate vaše dijete, pripremate ga za život, a time i za važni korak koji je upravo pred njim - polazak u školu. Dok neka djeca s nestrpljenjem očekuju taj događaj, druga su pomalo tjeskobna, ustrašena, stidljiva, sumnjičava. Vjerojatno je određena doza straha neizbježna i normalna u predškolaca jer oni idu u susret nečemu novom i nepoznatom. Zato je važno znati pripremati dijete za uključivanje u život i rad škole u čemu vam i ovim naputcima želimo pomoći.
Sistematski pregled i testiranje psihofizičke
zrelosti djeteta |
||
Priprema za učenje
čitanja i pisanja Dobro razvijen govor prilična je garancija da s učenjem čitanja i pisanja neće biti teškoća. Razgovor s djetetom je vrlo dobar način pripremanja za stjecanje navedenih vještina. Roditelj bi morao imati vremena i pokazivati interes za razgovor s djetetom o različitim temama kojih će uvijek biti ako se prate djetetove igre, ako mu se čitaju priče ili se s njima listaju slikovnice. Treba imati na umu da je roditeljev govor model koji dijete oponaša. Jasno i točno izgovaranje i lijepo izražavanje pomoći će djetetu da se i samo tako izražava. Važno je odgovarati na dječja pitanja jer ga tako učimo promatrati i uočavati stvari i zbivanja i usvajati nove pojmove. Priprema za učenje čitanja podrazumijeva i poticanje djeteta da samo priča. Bitno je u ovom slučaju da ga slušamo, to je najjači motivirajući faktor. Dijete može prepričavati priče koje smo mu čitali, filmove koje je gledalo, događaje koje je doživjelo. Na taj način dijete vježba koncentraciju na redoslijed i logiku zbivanja. Ako "odluta" dobro mu je pomoći pitanjima kako bi naučilo slijediti temu. Dobro je od prvoškolaca tražiti da nešto objasni, da opiše kako će nešto izvesti. Vježbat ćemo ga tako da ćemo tražiti da nam objasni neke svoje osjećaje ili ponašanje, na primjer pitanjima: "Zašto si sada veseo?", "Zbog čega si to rekao prijatelju?" i sl. Pokušat ćemo ga primjerice nagovoriti da novom igraču objasni pravila neke igre. Samostalno objašnjavanje olakšat će djetetu učenje kako se sporazumijevati s drugima, kao i lakše razumijevanje kad mu drugi nešto objašnjavaju. Značajna priprema za čitanje i pisanje odnosi se na usvojenost orijentacije lijevo-desno. Prvoškolac bi trebao prepoznavati svoju lijevu i desnu stranu te ih određivati u prostoru, u knjizi ili bilježnici. Također bi trebao određivati i druge prostorne relacije: gore - dolje, ispred - iza, u - na - ispod - pokraj i dr. Sve dječje igre i aktivnosti u kojima dolazi do izražaja sposobnost promatranja, vještina ruku i dobra koordinacija oka i ruke priprema su za čitanje i pisanje. Predlaže se izrada ogrlica od perlica ili tjestenine, crtanje i bojanje, izrada kolaža od raznobojnih papirića ili tkanina koje dijete samo izrezuje, vezanje čvorova, pletenje pletenica i sl. Ove igre predstavljaju djeci radost, osobito ako njihove uratke izložimo na prikladnom mjestu u stanu. Dobro je da djeca što više crtaju olovkom kako bi stekla osjećaj potrebnog pritiska. Ako dijete ne voli crtati potičite ga na bilo koju drugu aktivnost u kojoj će uvježbavati fine pokrete šake i prstiju (npr. šaranje flomasterom po novinskom papiru, crtanje što sitnijih krugova i spirala, rezanje škarama). Važno je, dakle, shvatiti kako priprema za učenje pisanja i čitanja nikako nije učenje pojedinih slova, prisiljavanje djeteta da ih piše, kako to pogrešno shvaćaju neki roditelji. |
||
Kulturne, higijenske
i radne navike Od malog se prvoškolca očekuje usvojenje osnovnih kulturnih, higijenskih i radnih navika: pozdravljanje, ispravno oslovljavanje odraslih, dobro ophođenje s vršnjacima, samostalnost pri obavljanju nužde, pravilno korištenje nužnika i pranje ruku poslije toga, pranje zubi prije i poslije spavanja, pranje ruku prije i poslije jela, spremanje kreveta, igračaka, uredno slaganje odjeće, kupovanje kruha, mlijeka i novina, bacanje smeća i sl. Još uvijek ga treba na sve to posjećivati, upozoravati, ispravljati, a nadasve kontrolirati. I dok se podrazumijeva kako osnovne kulturne i higijenske navike djeca stječu u obitelji, mnogi roditelji misle kako je prvenstveno dužnost škole razvijati radne navike, Mudri pak roditelji daju djeci različite male kućne poslove, tražeći od njih upornost i dosljednost u izvršavanju istih, bez obzira na to bili im ti poslovi privlačni ili ne. Zahvaljujući takvom odnosu roditelja djeca se, kada krenu u školu, lakše navikavaju pisati zadaće i učiti gradivo, iako bi možda radije gledali TV ili se igrali. |
||
Uređenje radnog
kutka i nabava pribora za školu
Obratite nam se ako |
||