|
AGRESIVNOST
Nasilje kod djece i agresivnost teme su o kojima se u našem društvu često
raspravlja. Važno je shvatiti da svi ljudi mogu u određenoj situaciji
biti agresivni- dakle i djeca također. Roditelji koji dožive neki oblik
agresivnog ponašanja od svoje djece ne trebaju se toga bojati ili se oko
toga jako uznemiravati, bitno je razlikovati probleme u ponašanju od malenih
ispada.
Agresija je društveno neprihvatljivo ponašanje s
namjerom nanošenja štete osobi ili imovini. Prema toj definiciji
agresiju uvijek određuje društvena procjena koja u obzir uzima motive
pojedinca te okolnosti u kojima se neko ponašanje javlja.
Razlikuju se:
Verbalna agresija koja uključuje nazivanje pogrdnim imenima,
zadirkivanje, prijetnju;
Tjelesna agresija poput udaranja, lupanja, grizenja;
Instrumentalna agresija kao agresivan postupak radi pribavljanja
nečega;
Neprijateljska agresija namijenjena nanošenju bola ili
štete;
Osvetnička agresija ako se javlja kao odgovor na tuđu
agresiju;
Predstavnici teorija socijalnog učenja tvrde da se agresija najvećim dijelom
uči od modela u okolini. Istraživanja pokazuju da se
spolne razlike u agresivnosti mogu objasniti činjenicom da dječaci za
takva ponašanja očekuju manje neodobravanja ta da ih ne brinu moguće pokude-
okolina neće jednako reagirati na dječaka i na curicu koji se tuku!
Prema nekim istraživanjima osnovni uzroci agresivnosti kod djece su:
prikraćenost koja priprema dijete da napadne osobu ili predmet što mu
stoje na putu da željenog cilja
prenesena ljutnja koja se pojavljuje kada dijete ne može izraziti ljutnju
izravno prema osobi ili predmetu što su ga povrijedili
roditeljsko odbacivanje djeteta
želja za privlačenjem pažnje
poistovjećivanje s agresivnom okolinom
fizičko kažnjavanje za loše vladanje u djetetu često izaziva želje da
tu agresivnost vrati prema drugima ili prema sebi
popustljivost roditelja ili odraslih prema agresivnosti
emocionalna napetost koja nastaje zbog obiteljskog stresa u kojem dijete
nije direktno sudjelovalo (npr. svađe roditelja)
Dijete svojim PONAŠANJEM testira "Što smijem? Što ne smijem? Koliko
daleko mogu ići?". Ponašanje djeteta koje je prkosno i inati se,
te odbija poslušati trebalo bi shvatiti kao "ponašanje kojim se traži
informacija", kojim se traži odgovor na prethodno postavljena pitanja.
Ako u takvoj situaciji reagiramo na način- ja sam tvoj roditelj i ja znam
što je najbolje za tebe- to će biti učinkovito samo dok je dijete maleno
i stvarno nam se mora pokoriti jer smo veći i jači od njega. Ali dugoročno,
to kod djeteta izaziva frustraciju i osjećaj nemoći, odnosno, dijete nam
se pokorava samo zato jer se boji kazne, nasilja i uskraćivanja ljubavi.
Ovakva taktika "borbe" s prkosom i neposlušnošću svoga djeteta
dovodi do problema kada dijete dođe u period puberteta (12., 13. godina),
a možda i ranije, kada djeca na ovakvo ponašanje uzvraćaju agresivnošću,
otporom i nasiljem, bilo prema roditeljima, bilo prema vršnjacima i općenito
svojoj okolini.
Kada se radi o manjoj djeci, situacije poput vrištanja za slatkišima u
trgovini svima su poznate. Tada je potrebno ostati miran i hladnokrvan,
i djetetu jasno dati do znanja da naše "ne" ostaje ne, kako
bi mu omogućili da nauči da ne može imati sve što poželi i kako ne može
sve ostvariti. U emocionalnim situacijama, kada dijete vrišti jer ne može
dobiti što želi nema puno prostora za raspravljanje i objašnjavanje. Važno
je ne popustiti, jer tada dijete dobiva poruku da svojim plakanjem postiže
cilj. Najjednostavnije je postupiti po principu- ja sada idem dalje, jer
imam još posla i sačekati dijete na maloj udaljenosti. Ukoliko ostanete
dosljedni, dijete će se za nekoliko minuta smiriti i krenuti za vama,
a uskoro i zaboraviti ono zbog čega je plakalo. Kada je dijete ponovno
mirno, tada je vrijeme za razgovor.
Ponovni period bunta nastupa negdje oko 10-e godine za djevojčice i 12-e
za dječake. Sada je uz smirenost i dosljednost (ne
koje ostaje ne!) važno i uvjerljivo obrazloženje zašto je nešto dozvoljeno,
a nešto drugo ne.
Sukobi među djecom koja su prijatelji, dakle koji se igraju i druže svaki
dan, ali se povremeno potuku ili posvađaju, u principu su nešto u što
se roditelji ne bi trebali miješati. U takvim situacijama ("Mate
me je istukao. Nikad se više neću igrati s njim!") u principu je
najbolje utješiti svoje dijete, ostati miran i sačekati. Djeca uglavnom
mogu sama popraviti svoje svađe. Drugačija je situacija kada dijete koje
napada vaše dijete nije njegov prijatelj. Tada treba provjeriti da li
je napadač stariji, veći ili snažniji, i boji li ga se vaše dijete. Ako
je tako, tada roditelji trebaju reagirati.
U našim obiteljima još možemo naići na odgoj pomoću strogog tjelesnog
kažnjavanja. "Zdrava pljuska čini bolesnim!" naziv je studije
o nasilju prema djeci- koja pokazuje da postoji povezanost između doživljenog
nasilja i spremnosti na nasilje. Djeca oponašaju
ono što doživljavaju- ako vi kažnjavate svoje dijete tako što ga istučete,
zašto se čudite što ono tuče drugu djecu u školi? I onda, kada
ga kaznite jer se potuklo u školi tako što ga istučete, i dalje se čudite
što ono to ponavlja? Možete zbuniti vlastito dijete jer ga kažnjavate
za određeno ponašanje istim tim ponašanjem.
Djeca ne trebaju kazne, posebno fizičke, nego roditelje i odgajatelje
koji će im pokazati gdje su granice koje
moraju poštivati ako žele živjeti na prihvatljiv način, bilo u svojoj
obitelji ili u školi, odnosno društvu. Važno je
da su te granice jasno definirane i objašnjive, i da ih se i vi pridržavate.
Morate biti dosljedni- ponašanje koje je danas nedopušteno, sutra ne može
biti u redu, samo da bi dijete skinuli s vrata u nekoj situaciji.
Time mu šaljete zbunjujuće poruke, ali ga učite i da ćete popustiti ako
bude dovoljno uporno u nečemu.
|
|
KAKO OTKLANJATI AGRESIVNOST?
Potrebno je organizirati dječji svakidašnji život kao stabilan i predvidiv.
- sve u svoje vrijeme, na svome mjestu, na isti način (osjećaj sigurnosti)
- sport, rekreacija, opuštanje (smanjivanje napetosti)
- postavljanje granica i pravila prihvatljivog ponašanja (predvidivost
i sigurnost)
- učiti dijete prosocijalnom ponašanju da dobrovoljno pomaže i dijeli
s drugima, da bude velikodušno, da prepoznaje osjećaje drugih ljudi i
djece i uživljava se u njih
- naučiti dijete da izražava svoju agresivnost na prihvatljiv način, da
razgovara i dogovara se, te da rješava sukobe na nenasilan način
- uvijek reagirati na agresivne ispade
- zadržati kontrolu nad sobom i situacijom kada je dijete agresivno
- postaviti pravila zajedno s djetetom
- razgovor nakon normaliziranja emocija
- osigurati zadovoljenje osnovnih potreba
- održavati rituale
- omogućiti slobodu izbora kad je to moguće
- davati jasne upute i očekivanja
Konačno, nećete uvijek biti spremni na miran razgovor i raspravu o tome
što je dobro, a što loše, što je dozvoljeno, a što ne. Rješenje u takvim
situacijama je takozvani time-out: napravite pauzu dok se dijete i vi
ne smirite, npr. tako da ga pošaljete u sobu, dok ne budete u stanju mirno
razgovarati. Da bi mogli biti strpljivi sa svojim djetetom, morate činiti
nešto i za sebe. Odvojite vrijeme za same sebe, da i vi sami budete sretni,
zadovoljni i smireni, tako da, oslobođeni od stresa i frustracija, možete
kvalitetno provoditi vrijeme sa svojim djetetom.
|